Thursday, July 11, 2013

letih puasa ?

assalamualaikum w.b.t

salam keimanan dpd seorang sahabat yang jauh.. *kekeke*

hari ini dah hari ke tiga umat Islam berpuasa , Alhamdulillah everything goes well.
Indah sahaja terasa di bulan ramadhan, terasa amat lain. Sesungguhnya, bulan ramadhan itu penuh keberkatan. Apabila memasuki bulan ramadhan tahun ini, terfikir apa aku buat pada bulan puasa tahun lepas? Tahun ini macam mana pulak? InsyaAllah, samasama kita perbaiki diri. kejar lah pahala di bulan Ramadhan. ramadhan ini hanya datang sekali sahaja setahun.

ok, tak ingat nak tanye readers sekalian? how do you do today? *hihihi* insyaAllah pada bulan ramadhan ini kita akan lebih bersemangat.actually, during ramadhan rohani and jasmani kita menjadi lebih kuat. tak percaya? pada zaman rasulullah saw, berlakunya beberapa peperangan dan menakjubkan semua peperangan tersebut menemui kejayaan ! ya ! mereka berjaya dalam peperangan tanpa perlu meninggalkan puasa ! SUBHANALLAH .. betapa hebatnya pejuang-pejuang Islam dahulu. serasa kerdil dan lemah diri ini. seringkali merungut sebab letih kerana harus mendaki tangga apabila hendak ke kelas. tapi apabila mengingatkan Rasulullah saw berperang ketika puasa, diri ini terkedu seketika. jauh beza nya perjuangan aku dengan rasulullah saw! dia pergi berperang, aku pergi kelas pun dah letih. astaghfirullahalazim .. teringat pulak, katakata sahabat saya, ' ya Allah, macam mana lah Rasulullah berperang semasa puasa?' sungguh hebat rasulullah and para muslimin dahulu.

 pada bulan ramadhan juga, terdapat banyak lagi peristiwa penting dan bersejarah. dan yang paling bermakna buat kita sebagai umat rasulullah saw dan hamba Allah ialah turunnya al - quran. sesungguhnya, al - quran adalah petunjuk yang jelas. no doubt . dalam hidup kita, ada dua perkara yang ditinggalkan sebagai petunjuk, iaitu al - quran dan sunnah rasulullah saw. dan sesungguhnya itu lah yang paling bernilai. ingat lah, Allah swt tanpa kita, masih lagi DIA. akan tetapi, kita tanpa Allah swt, adalah NOTHING .

okay, cer tengok peristiwa bersejarah semasa puasa  :





ok, lah youu alls. sama2 kita perbaiki diri, and beribadat dalam bulan ramadhan ini. sesungguhya, pada bulan ramadhan, pintu syurga dibuka seluas-luasnya dan pintu neraka ditutup serapat-rapatnya. manakala, syaitan dan jin diikat pada bulan ramadhan ini. 
RAMADHAN KARIM !



hihi, assalamualaikum .

No comments:

Post a Comment